Veganskt mot hjärt-kärl-sjukdomar.
18 mars, 2008
Vad vi väljer att äta och att utesluta ur vår kost, gör skillnad för hur vi mår. Det är inget nytt och något vi varit öppensinniga kring länge. Att mat till och med kan vara som medicin och helt avgörande vid olika sjukdomstillstånd är egentligen inte heller jättesvårt att förstå. Nu har man forskat kring att ge reumatiker en kost baserad på vegansk och glutenfri kost.
Johan Frostegård som är professor vid Karolinska institutet, har lett en studie bland 66 patienter med ledgångsreumatism. 38 av dessa lottades ut för att äta glutenfri vegankost under ett år. Med hjälp av dietister till hands utfördes studien som visade på skillnader i resultat till de övriga som följde de regelrätta kostråden vid tillståndet. De i gruppen som åt vegankosten fick lägre halter av ociderat LDL-kolesterol i blodet, som är en stor riskfaktor vid fettbildning i kärlen. Vegankostarna hade dessutom en högre nivå av en sorts antikroppar som heter anti-PC som skyddar effektivt mot åderförkalkning.
Andra bloggar om: vegankost, ledgångsreumatism, hjärt-kärlsjukdomar, glutenfri kost






Min mormor har reumatism och är som så många andra äldre en blandkostare med mycket animaliskt på tallriken. Hur ska man försöka informera t ex. henne om att hennes sjukdomssymptom antagligen skulle mildras om hon åtminstone uteslöt kött, fisk och ägg? Jag är så feg när det gäller sånt här. Finns det någon broschyr eller liknande som jag skulle kunna ge henne? Så hon fick fundera lite för sig själv. Jag är rädd att hon ska bli arg eller irriterad på mig som lägger mig i.
Tips någon?
Gröna sköna hälsningar,