Funderar du på att bli vegetarian?
6 januari, 2008
För en person som aldrig tidigare varit vegetarian på heltid så kan det finnas massor med frågor, tankar och tvivel som vi ska försöka reda ut. Du kommer få svar av erfarna vegetarianer, både kända och okända, som på olika sätt ska försöka inspirera och övertyga dig om att du gör ett bra och viktigt val i livet.
Självklart så kommer vi låta er läsare bidra med era tankar och uppslag i kommentarer. VeggieMind har ju som grundläggande ambition att vara interaktiv på flera sätt, då Ert engagemang är nödvändigt och en förutsättning för vår inspiration, kreativitet och glädje.
Vi vill i sammanhanget understryka att vår policy är att sprida positiva vibrationer kring vegetarism och ekologi, och ber er därför ödmjukast om att inte publicera hatfyllda eller hotfulla inlägg, eller syssla med personliga påhopp och kränkningar. Vi vill verkligen slippa behöva ta bort inlägg, och vi ger er förtroendet. Samtidigt vill vi att saker och ting ska kunna diskuteras med högt i taket, och vi kommer belöna våra medlemmar om detta sköts på ett tillfredställande sätt! *mutar med en hemlig morot, naturligtvis*







januari 29th, 2009 at 5:12
Jag har ätit kött fisk och skaldjur hela mitt liv (30). Nu blir varje tugga alltmer besvärlig och jag känner en allt starkare dragningskraft mot det vegetariska levnadssättet. Jag har också haft matlagning som ett stort intresse och känner stor sorg i att behöva överge alla rätter som jag och min omgivning samlas kring. Hur gör man en vegetarisk osso buco?! Jag känner samtidigt avsky inför det faktum att ett djur måste dö för min trevnad. Jag tror att mitt vegetariska liv kommer präglas återfall och kluvna tankar. Men i slutet kommer jag att vara fri och den dagen ser jag redan fram mot!
Mvh Anders
januari 29th, 2009 at 5:46
Hej Anders,
Jag känner igen den där olusten, det var en process även för mig för 25 år sedan. Men jag kan garantera dig att den befrielsen och tillfredställelsen du kommer känna om du helt övergår till vegetarisk kost, är så mycket större än att man håller sig kvar vid gamla invanda “smakmönster”, med det etiska och moraliska dilemmat i bakgrunden.
Goda och spännande vegetariska recept finns det i massor, så det är nog det minsta problemet. Lycka till och återkom gärna och berätta hur det går.
Jag hittade ett recept på Osso Buco, från Sveriges Radio-kocken Erik Måneld.
http://www.sr.se/cgi-bin/kronoberg/program/amnessida.asp?programID=2160&Nyheter=&grupp=4683&artikel=2395277
Du får prova det och berätta hur det smakade.
Vegetarisk OssoBuco med Gremolata – 4 portioner
1 medelstort Savoykålshuvud eller annat vegetariskt huvud eller nån annan grönsak du tycker om.
2 gula lökar
1 msk smör
1 burk hela skalade tomater (400g)
2 dl creme fraiche
1 grönsaksbuljongtärning
½ tsk salt
1 krm svartpeppar eller mer
Gremolatan;
Rivet skal av en citron
1 dl hackad persilja
2 finhackade vitlöksklyftor
Och så här kan man göra om man vill följa receptet;
Dela savoykålen i lagom stora bitar. Skala och klyfta löken och fräs den i smör i en stor gryta. Lägg i kålen och sedan tomaterna med sitt spad, creme fraiche och den smulade buljongtärningen. Rör om och låt det hela småputtra under lock i tio till femton minuter. Smaka av med salt och peppar.
Blanda gremolatan och strö över grytan. (Lyft på locket först, annars blir det så söligt.) Servera med saffransris eller bara ett gott bröd.
februari 5th, 2009 at 7:51
Den moraliska gränsen
Firar en vecka som vegetarian, lagar idag min första linsgryta (tack vegomums). Har ännu inte testat Ossu Buco-receptet än. Mina funderingar går idag till rättfärdigandet av mejeriprodukter samt ätandet av fisk/skaldjur.
I) Mejeriprodukter
Vad beträffar mejeriprodukter anländer man snabbt till tanken ”Så länge ingen dör pga min hunger”, trots det går tanken till de sk frigående hönsen i stora hangarer som producerar de ägg jag äter osv. Hur rättfärdigar jag idéen att en individ behandlas som en ofrivillig resurs i min matproduktion. Samtidigt tänker jag ”Till slut blir det inget kvar, av t.ex chevrélasagne, läderskor, kläder i ull osv; därför väljer jag att gå så långt i min moraliska övertygelse som det passar mig” . Det känns ytterst otillfredsställande att låta denna tanke vara slutordet för mitt moraliska imperativ.
II) Fisk/Skaldjur
Om vi tar tanken ovan ”Så länge ingen dör pga min hunger” och transformerar den till ”så länge ingen lider” uppstår genast ett bra exempel. Vad upplever en mussla som blir kokad? Musslans nervsystem är så enkelt konstruerat att man svårligen kan tänka sig tolkningar av stresshormoner och medvetna olusttankar som följd av dessa. Om de inte kan känna ”olycka” är det då fel att äta dom? Och var går gränsen: räkor, krabba, hummer eller kanske lax? Någonstans i djurkategoriseringen uppstår ett direkt medvetande som kan registrera lust/olust. Är det moraliska imperativet att alltid avstå enligt försiktighetsprincipen?
Dessa tankar kan ses som novisens första tankar och syftar dels till att erhålla kunskap och dels att locka andra att fundera över liknande problem.
Mvh Anders
februari 6th, 2009 at 12:27
Linser kan man lätt lära sig att älska, med den där lite syrliga nyttiga smaken.
Du borde prova att göra soppa på gula splittade dahlbönor, med skivade morötter buljong och chilli, det är en fantastiskt god och fyllig smak.
I) I min hypotetiska känsla, så kan man leva laktovegetariskt med etik och moral i behåll, men då krävs det småskalig djurhållning och betydligt mindre produktion och konsumtion. Dessutom att bönderna låter sina djur få leva även efter det att dom inte kan producera mer än gödsel, bränsle (torkad avföring) och att gå och beta av och fram vackra vyer för oss människor. Nu är det ju inte så här, mer än i några undantag ( Krishna-rörelsen har kor på detta sättet.) så visst är det en grad av hyckel. Att köpa KRAV-märkta ekologiska mjölkprodukter kan väl i en viss grad göra djurens liv mer drägliga, men ur ett moraliskt perspektiv så exploaterar man djur i princip i samma grad.
II) Det handlar väl mer om vad DU känner när du t ex kokar musslor? Vad är det som gör att du tänker nånting kring det ö.h.t? Jag tror att man som vegetarian är, eller blir ganska klar över vad som är animaliskt och olämpligt att äta i stort och smått. Och vad man KAN avstå ifrån och rätt ofta ersätta med vegetariska alternativ. Att offra, är en underskattad handling i våra tider.
mars 1st, 2009 at 10:28
Å andra sidan, detta med att beta fram vackra vyer. Om vi inte har kor som betar och håller landskapet öppet (vilket ju ekologiska kossor får) så mister ju ett stort antal djur och växter sin livsmiljö och det orsakar stort lidande. Kanske ett försvar för mitt eget val men ett perspektiv att hålla i huvudet (kor är bättre för mångfalden än får)
april 16th, 2009 at 2:00
Hej, jag är 12 år och har tänkt på om jag ska bli buddhist, men då innerbär det också att man ska vara vegitarian. Jag vet inte hur man ska börja eller vad man inte ska äta då. Så kan du snälla hjälpa mig?
april 19th, 2009 at 8:22
Hej Jenny, det finns ju buddhister som både är köttätare eller vegetarianer.
Men i princip är det ju enkelt om du vill bli vegetarian, du utesluter bara kött från djur, fåglar, fiskar och skaldjur, allt annat kan du äta. Som vegan så utesluter man dessutom mjölk, mjölkprodukter och ägg, och vissa veganer undviker även honung.
Du kan hitta närmare 2000 vegetariska matrecept på http://vegomums.com, så du ska nog hitta något som du gillar!
maj 9th, 2009 at 3:50
Hej!
Jag har under en tid gått och funderat på att inte äta kött mer. Dock är detta mer av hälsoskäl än moral men det behöver vi inte gå in på. ”Problemet” jag kom på imorse var att som vegetarian vad har man för pålägg på mackor? Jag verkligen älskar mackor, äter det varje morgon och även senare på dagen. Vanligt vis har jag ätit med skinka eller ost, men även leverpastej, salami, kaviar osv. Det enda av det jag ränkade upp som man kan äta som vegetarian är ost. Min fråga är alltså, vad har vegetarianer som pålägg? Kan ju inte bara äta ost.
Mvh Johan
maj 9th, 2009 at 4:17
Mosad avacado, med ett par skivor tomat & lite groddar på och så ett stänk av valfria örter – Mums!
Hälsningar från köttätande Christina
maj 10th, 2009 at 6:02
Tartexpastej med skivade tomater, inlagda rödbetor (strö på lite örtsalt) eller ättiksgurka på! Kolla in de olika sorterna här: http://www.nyform.se/home_tartex.html . Finns i de flesta större matbutiker. Personligen gillar jag HERB bäst.
Sen finns det en mängd förslag här!
http://vegomums.com/lista.php?huvudkat=Sm%F6rg%E5sar%20och%20wraps
maj 14th, 2009 at 10:15
Hej. Jag funderar på att bli vegg, men alltså. Det knepiga är att jag är väldigt… hm… Är väldigt kräsen. Jag hatar varma grönsaker, och svamp, och kål och bönor och massor. Men jag vill ändå avstå ifrån köttet men jag vet inte hur det ska gå när jag knappt ens kan äta tomat. Väldigt kräsen när det gäller bär också. Men frukter är gott, yesyes. Men hur ska jag göra?
maj 15th, 2009 at 6:14
Tack för svaren, men kan det verkligen stå sig mot en ”Dagobert-macka”? Christinas förslag lät i och för sig väldigt gott! Ska testa det!
Petra: Varför vill du bli vegetarian om du inte tycker om grönsaker?! Själv så ÄLSKAR jag grönsaker av alla dess slag och tycker att det känns mycket sundare att äta det, och inga djur slipper dö.
maj 23rd, 2009 at 3:40
Hej! När jag blev vegiterian för två år sedan stog jag inför samma problem som du. Jag var och är extremt kräsen, Jag åt överhuvudtaget inte svamp, bönor, lök, ost, grönsaker. Just övergångs perioden är väldigt knepig då man som kräsen inte vill testa nya saker, men har man verkligen bestämt sig att man vill vara vegiterian så kommer man över den tröskeln så småningom och då inser man att ”allt” är inte äckligt, utan mycket är gott eller ätbart ;D Prova dig fram och hitta de smaker du känner dig trygg med, Lycka till !
juni 5th, 2009 at 5:44
Hej!
Jag har bestämt mig för att gå vegetarian, men det finns ett litet problem. Jag bor i Tokyo och är student med en students plånbok. Även om här finns mycket grönt och gott som jag känner till hemma ifrån sverige så finns här minst lika mycket som jag inte känner till, så jag undrar om någon känner till en informationskälla om det japanska vegetariska köket?
Och sen undrar jag om det är möjligt att bli vegetarian på en studentbudget? Visst är det inte billigt med kött men känslan jag har är att det är aningen dyrare att gå på en diet enbart bestående av grönt och gott. Några tips på denna front?
tack på förhand
juni 5th, 2009 at 5:58
Jag hittade den här hemsidan Mathias, den kanske kan vara nåt för dig?
http://www.vegietokyo.com/
Och denna, som länkar till vegetariska restauranger och affärer i Tokyo.
http://www.bento.com/r-veg.html
Nyfiken på om vegetarisk sushi är så dyrt att göra, då vissa råvaror borde vara billiga där. Specialriset t ex.
juni 5th, 2009 at 6:15
Tack för tipsen.
Angående riset här så är det dyrare än vanligt ris i Sverige, 5kg kostar drygt 130 kr (billigaste) med det är helt klart värt det. Det så otroligt gott och går att äta helt utan tillbehör (och detta kommer från en som inte år så förtjust i ris)
Specialris till sushi är ännu dyrare men tro mig, som svensk känner man ingen skillnad på vanligt japanskt ris och gourmetriset. Jag tror att man måste vara japan för att kunna märka någon skillnad.
Det är faktiskt något att rekommendera för alla er där hemma, prova riktigt japanskt ris någon gång, gärna tillagat i en japansk riskokare. Särskilt som vegetarian så tror jag att det kan förhöja smakupplevelsen
juni 5th, 2009 at 8:55
Har själv bott i Tokyo i ett år och jag kände skillnad på det billiga och dyra riset. Det vi äter i Sverige vill dom ju inte ens veta av i Japan
Du kan väl hitta vegetarisk ramen? Miso är väl helt vegetariskt? Annars har kan du nog komma undan billigare om du hanldar hos nån av alla som har gatustånd, då dom va billigare än Tokyo Store och Seiyu.
Lycka till och fan va avundsjuk jag är på dig! Ät massa apgod tofu för mig också!
juni 29th, 2009 at 10:07
Hej! Jag o min sambo tänker övergå till en vegetarisk kost så fort vi har tömt frysen (så dumt att slänga mat…) för att senare eventuellt övergå till en helt vegansk kost.
Är det något vi ska tänka på? Ska man övergå i en period eller ska man bara sluta rakt av? Vad ska man annars tänka på? Vad ska man vara noga med att äta? Vitamintabletter? Vad är de vanligaste fallgroparna?
juli 1st, 2009 at 1:59
Hej Jenny, får jag fråga varför ni vill bli vegetarianer/veganer? Jag tror att om man blir det pga moraliska eller etiska skäl så finns det inga fallgropar, man bara vet att det är rätt i grunden och sen löser sig resten.
Tillskott av B12 är annars något som kan förenkla livet för just veganer. För laktovegetarianer finns inte denna problematik, då det räcker med att få i sig mjölkprodukter, ost osv, som motsvarar 1 glas mjölk om dagen.
juli 1st, 2009 at 7:27
Ja, det finns många orsaker varför men kortfattat: men främst för miljön och för hälsa (the chinastudy är skrämmande) och som en protest mot köttindustrin i sin helhet. Jag har inte så mycket emot att äta kött om det hade varit en ”normal” industri.. eller rättaresagt att man var mer eller mindre självförsörjande (lantgård) på den biten vilket också innebär ingen överkonsumtion, att man inte äter kött hela tiden, man tar tillvara på allt och man får en mer varierad kost med grönsaker (inte som nu: kött, potatis o sås) osv.. Och med en lantgård så ser man ju också till att djuen har det bra, går ute, äter ekologiskt och är lyckliga under sin tid.
Men bra att veta. Som laktosintolerant (skulle jag nog ha skrivit) så blir det nog B12 som gäller, då Danmark tillskillnad från Sverige har riktigt dåligt utbud på laktosfria mjölkprodukter.. Valio har inte nått hit ännu…
Annars tänkte jag på att man kanske äter för mycket eller för lite av något speciellt som man kanske ska tänka på. Att man får för lite fett eller äter förmycket kolhydrater.. Men jag antar att det är ganska vägledande att kolla in olika recept som finns tillgängliga på nätet.. Det är ju så grymt många som verkar så gpda och så lite tid att hinna laga allt
Tack!
juli 17th, 2009 at 5:42
Hej!.
Jag har funderat länge på att bli vegetarian, Men jag är lite smått rädd vad min far och mina syskon kommer tycka.
För vi äter nästan bara kött och fisk osv, vad ska jag göra?.
Tack i förväg.
juli 19th, 2009 at 3:44
ante, jag förstår ditt dilemma, men ibland kräver livet av en att man går emot sina föräldrar och anhörigas livsval. Det är dessutom ett bra sätt för att kunna utveckla kurage och självständighet. Ett tips är helt enkelt att säga att du inte längre kan äta kött för att du mår illa av det rent fysiskt, och initialt ligga lågt med dina etiska och moraliska värderingar, om det nu är det som börjat gro i dig. På detta sätt så slipper du hamna i en massa kritiska påhopp, som det ofta leder till tyvärr.
En vit smidig lögn helt enkelt, eller grön kanske man skulle kunna säga.
Få föräldrar vill ju inte att sina barn ska må dåligt fysiskt i livet, och din far (eller dina syskon) kan säkert tänka sig att göra nåt vegetarisk för att visa sin goda förstående sida.
augusti 6th, 2009 at 5:11
Nåt som både jag och mina barn tycker om är att bre lite honung över mackan och sen en liten klick kesella över det. Sen så finns det en massa marmelad att välja på.
augusti 11th, 2009 at 11:47
Tjoe! jag är en tjej som är 13 år och har börjat äta bara vegetariskt, av den enkla anledningen att jag älskar djur och vill inte att dom ska behöva bli hamburgare och sånt.
Det enda problemet är att mamma och pappa vägrar ge mej annan mat, jag måste köpa den själv för min månadspeng, om jag ska måsta köpa mat själv måste jag väl få den delen av mitt barnbidrag som ska gå till mat, eller? dom vägrar att ge mej annan mat än vad dom själva vill äta, och jag kan inte leva på typ potatis och sylt, vi har inte heller sallad till varje måltid så jag kan inte äta det. vad ska jag göra?
augusti 12th, 2009 at 8:15
Hej Linda.
Dina föräldrar är försörjningsskyldiga för dig. Det där är ett maktutövande som de KAN bedriva och därför gör. Troligen grundar det sig i att de är rädda för vad det innebär för dig att äta vegetariskt och vill få dig att inse hur ”kämpigt” det är.
Men det är inget svårt eller dyrt att ersätta köttet.
Egentligen borde du göra två saker. Först och främst berätta för dina föräldrar att du tänker läsa på vad det innebär att vara vegetarian och skaffa dig den kunskap som behövs. (Det är inget avancerat och lär leda till att du får i dig mer näringsrik kost än förut.)
Det andra är att du kanske kan prata med din skolsköterska eller någon annan om att dina föräldrar inte vill ge dig tillräcklig mat. Varför de gör så får sen de förklara, men någon utomstående måste nog förklara för dina föräldrar att det inte är okej att göra så. För det är det inte.
Vill de att du lagar ditt vegetariska alternativ själv är det en sak, det kan du ju se som något roligt, men du ska inte betala för din mat med din månadspeng.
augusti 14th, 2009 at 2:32
hej igen, mamma och pappa tycker att jag är för ung för att bestämma att jag vill vara det. men mamma har börjat acceptera nu, men dom vägrar fortfarande att ge mej annan mat än de dom äter, och idag till exempel så ska dom äta kött och potatis, då kan jag bara äta potatis. vad ska jag göra nu ?
augusti 18th, 2009 at 5:09
Se om du kan hitta något vegetariskt i kylen och ät det bredvid potatisen!
Det går inte att bara leva på potatis och det vet dina föräldrar om.
oktober 31st, 2009 at 8:08
Jag kommer inte bli vegetarian men vill ändå komma i från det här med att det måste vara en kött eller fiskbit i alla rätter. Kan tänka mig 2-2-3, två kött, två fisk, tre vego i veckan. Det känns som en bra start.
Tack för en trevlig hemsida
november 18th, 2009 at 1:21
Hej jag har länge funderat på att bli vegetarian. Jag tycker egentligen inte att det är fel att äta kött. Ett lejon äter ju en antilop. Men jag tycker att människans sätt att äta kött är lite rubbat. Att vi bara mass slaktar så mycket djur, typ regnskogens skövlade skogar används till att föda upp anabola steroid kossor som pumpas med antibiotika och sen slaktas och blir hamburgare. Jag har länge kännt att detta inte är rätt. Men för nån dag sedan var droppen för mig. Vi har ju länge vetat om att det fiskas för mycket. Tänk att fisket har en gräns för hur mycket fisk man får fiska, så om en fiskebåt har fiskat 50 tusen kg över gränsen så slängs den döda fisken tillbaka i havet. Åter igen måste jag påpeka att jag egentligen inte tycker att vi inte får äta fisk. Jag hade säkert njutit av en fisk jag köpt från en lokal fiskare. Men det funkar ju inte så i dagens samhälle. Jag kan inte äta en fiskpinne utan att jag får en bild i huvudet av hur många döda fiskar som livlösa slänga tillbaka i havet. Men för någon dag sedan var det droppen. Såg ni repotget på tv 4 om att man i Japan dödar delfiner för att de äter människans fisk. Tusentals delfiner dödas för att vi människor fiskat så mycket att vi känner oss hotade av en annan djurart. Är det detta vi har kommit till? Vi börjar döda andra djur i havet för att vi själva slösaktigt dödat för många av dom innan. Min slutsats är att det är helt absurt och ohållbart att äta kött. Det kanske smakar gott men en sak ska alla veta. Att det kostar mer än vad det smakar. Nu när jag har kommit fram till detta vill jag gärna ha råd på hur jag ska börja mitt vegetariska nya jag. Det jag oroar mig mest för är. Hur får man i sig alla vitaminer utan att äta kött. Jag har haft håravfall innan pga. Stress kombinerat med b vitamin brist. Har ni tips så skriv gärna till mig.
november 29th, 2009 at 2:51
Jag är en kvinna på 35 år som har fått nog med hur vi hanterar våra djur. Efter avslöjandet i tv fick jag bägaren att rinna över och bestämde mig för att sluta äta kött och kyckling. Jag är helt ny på detta område och skulle behöva ha hjälp med vad det finns för alternativ till kött och kyckling. Jag kommer att äta lax, fisk och ägg. Var finner jag bra recept och vilken affär har bästa alternativ. Jag bor i Lund. Ska jag äta kosttillskott för proteinet som jag inte får i mig?
Snälla hjälp mig, Tack
november 29th, 2009 at 5:06
Hej!
Ja, det är ju så vi känner när vi slutligen tar ett beslut;att vi helt enkelt har fått nog av en företeelse och känner att vi behöver ta ställning. Det är bra att ha i ryggen som motivation i det här nya som du nu ger dig in på, när du vill utesluta en stor mängd av det kött du äter.
Det kan verka lite skrämmande att ta ett sådant steg, ur hälsoperspektivet, men jag kan faktiskt lugna dig. Att äta icketillfredsställande som vegetarian i ett så rikt land som Sverige, är i princip omöjligt. Eftersom du behåller både ägg och fisk har du två kraftfulla, animaliska källor till protein och bra fett. Det som kan vara vanskligt är om man äter veganskt och utesluter de flesta källor till B12. Men för att som vegetarian få i sig den mängd som behövs, kan man enkelt ta till ett glas mjölk.
Du kan ju faktiskt göra en hälsoundersökning och kolla dina värden och få veta hur du ligger till nu. Det kommer att vara tillfredsställande för dig att upptäcka efter en tid, att dina värden troligen inte har påverkats till det sämre.
Men kunskap är alltid bra.
Jag kan inte ge dig tips kring fisk, men med ägg kan du själv laga fantastiska proteinrika källor som smakar tillfredsställande och täcker ditt dagliga behov. Allt från ett kokt ägg, till att göra grönsaksbiffar med ägg i, är två vanliga alternativ.
Det finns massor av färdiga produkter som är vegetariska. Det är inte som färdigrätter, utan fristående produkter, som du kan bygga måltider kring. Sojakorvar, olika biffar, kyckklingimiterande bitar, grytbitar, vegetariska ”köttbullar”,vegetariska hamburgare, filéer etc, som de flesta är välbalanserade, proteinrika och välsmakande. Du kollar bara i frysdisken efter ”Vegetariskt” och kommer att hitta märken som Hälsans Kök, Veggo, Go Green, Quorn, Dafgårds osv. Det finns ju även redan färdiga grönsaksbaserade vårrullar, pizzor, pajer etc som du kan äta.
Det är inte alltid de nyttigaste dock, men du ska veta att det finns. De flesta ”snabbmats”-ställen har också goda, vegetariska alternativ.
Vegetarisk mat är variationsrik och smakfull. Våga prova att använda bönor och linser för att göra grytor, biffar, paj eller experimentera fritt. Jag brukar fräsa kikärtor i olivolja, salt, chili och vitlök och äta dem med ugnsbakade grönsaker och en fin sallad. Det beror lite på vad man har smak för.
Använd gärna ostar (kolla efter ekologiska alternativ; det finns ibland och ibland inte). Du kan äta halloumi (stekost) som är en fantastisk ”köttersättare”, mozarella osv.
Tänk logiskt. Om du exempelvis tänker ”Pyttipanna”, behåll alla ingredienser men tänk att du behöver tillföra en proteinkälla. Tycker du kanske om delad sojakorv, eller kanske någon böna du kan ha i? Kanske ännu enklare; tillför det klassiskt stekta ägget till; så har du fått i dig tillräckligt.
Vad jag vill poängtera igen, är att du inte alls är i farozonen för att egentligen behöva ta någon risk kring att inte få i dig allt du behöver, om du bygger dina måltider efter allmänt hälsosamma regler. Du behöver inget tillskott alls, om du i dagsläget har bra värden och balans i kroppen. Men gör som sagt gärna en hälsoundersökning om du är osäker, eller har stött på problem tidigare.
Din läkare kanske säger att man ”ska” äta kött, men det är en personlig värdering och inte ett fakta. Så fråga vad h*n anser att du behöver tänka på, om det finns något tips du kan få osv.
Men som lekman och vegan/vegetarian i 13år, vågar jag lova dig att du kan vara helt lugn.
Bra böner, linser och vegetariska helprodukter hittar du på ICA, Maxi, Coop, City Gross, Willys med flera. Det är inte svårt att hitta och det är ett välutvecklat område.
Kolla också i hälsokostaffärer efter deras produkter. De är oftast torra och behöver blötläggas, men du kan pröva dig fram, efter vilket som smakar bäst för just dig.
Om du har utrymme, beställ vegetariskt när du är ute, kolla på vad det finns för vegetariska alternativ och låt dig inspireras. På VeggieToppen ( http://www.veggiemind.com/veggietoppen/) kan du hitta kategorier och få en hel lista med länkade recept-bloggar. Kunskapen och intresset är stort, så våga lita på din egna förmåga att hitta både lätta och avancerade alternativ. Som med all sorts matlagning med andra ord.
december 7th, 2009 at 1:19
Jag har testat att vara vegetarian nu i kanske tre veckor. I början va det lite svårt för jag visste inte vad jag skulle laga. Jag älskar ju hamburgare. Så jag hade hamburger kväll med vegetariska hamburgare och det smakade jättegott. Tom. min pojkvän som är en riktig köttätare och tycker att jag är löjlig som ska bli vegetarian, han tyckte det var jättegott. Han sa att man hade ju kunnat lura någon att det var kött. Jag har köttfärs hemma i frysen så att han ska kunna äta kött när han är hos mig. Men till min förvåning så vill han ändå äta samma mat som jag när jag lagar mat. Det känns positivt och spännnde. Good luck allihopa
december 8th, 2009 at 5:20
@Carmen, det du berättar är inte alls ovanligt, och bara denna lilla upptäckt kan göra skillnad och inspirera till vidare vegetariska upptäckter. Lycka till!